Sunday 8 April 2012

Kosong 0..

Salam..skang ni ngah femes kat telinga aku lagu 0 dri Najwa Latif..n i must say yang lagu tu mmg best..lgi best dari lgu sblum ni yg mmg aku xminat..sorry..:P..
Neway, brcakap tntang kosong ni..aku nak share something yang memang aku pernah rsa mngenai kosong..

Perasaan ni datang bila aku mula2 putus cinta pertengahan taun lepas..dan percaya atau tidak ia berlanjutan selama lebih kurang 5 bulan..wOw!!aku pon xtau apa sbnarnya yang mmbuatkan aku rasa mcm tu sedangkan lelaki terbabit sedikit pon tidak merasa apa yang aku rasa..dia malah bersuka ria..hari2 mingle2 around ngan awek lain..huhu...betapa buang masanya aku kan..n betapa bodohnya aku (time tu k..not now..:P)..

Fine..cam na aku leh recovered???..ok.. 

First thing First..aku amat-amat bersyukur sebab dikurniakan keluarga...kawan dan sahabat yang pada aku mmg kehadiran mereka ni memberi sejuta makna tidak terhingga dalam hidup aku..they always be beside me..n very supportive..walau pon kita ni selalu suka nasihat org..sehebat mana pon kita percayalah kita tetap mmerlukan insan lain sebagai penasihat kita dan sebagai memberi peringatan..tulah hikmahnya kawan..Alhamdulillah..kalau boleh aku sebutkan nama kat sini..
* Siti Hawa Hidayu (sepupu aku merangkap kawan yg paling dekat ngn aku)
* Haryani/Hamidah (sahabat yang aku aggap mcam kakak sendiri..mngingatkan aku kepada fitrah)
* Rabiatul Adawiyah (juga sahabat yg aku anggap mcm kakak yg bnyak pngalaman dn sntiasa mmberi inspirasi)
* Asnida (kawan dari sekolah rendah beb!!..mang dah kenai luaq dalam..segala bagai)
* Norfadilawati (walaupun baru..tpi aku akui..dia antara yg plg rapat ngn aku time tu dn banyk sngat mngingatkan aku tntang berfikiran positif dan taqdir Allah sntiasa cantik/berhikmah)
* Rakan-rakan lain yang aku terjumpa time lepak2 release tension..thnk u so much!!

Second thing Second..disebabkan insan2 di atas ni la..aku terpanggil untuk scan diri dan x ray balik segala kuman2 yang ada lam diri aku..sebab..segala yang berlaku tidak sia-sia pasti ada punca dan hikmah..punca datang dri perbuatan sndiri dan himah adalah rahsia anugerah Allah..so..bnda tu yang aku wat dulu..
Subhanallah..Astaghfirullahalazim..mmg sangat-sangat banyak silap dan terlalu bnyk aku mnzalimi diri sndiri..so Allah turunkan ujian ni supaya aku dpt muhasabah diri..kembali merintih pada-Nya..baru aku sedaq..tu kepedihan yang aku rasa pedih sgt tu sbnarnye tnda syg-Nya pada aku yng terlalu selalu melupakan-Nya..Antara bnda yg aku slalu "lupa" dulu..selalu "lupa" solat tu lima waktu..wat ikut suka aku...selalu yang jadi mangsa Subuh..jahatnya aku pada diri sndiri..ZALIM!!!..aku x bagi makan/minum kat rohani aku secukupnya..sebab tu hati aku sntiasa dahaga dn gersang..Antara yang lainnnya aku sngaja wat2 lupa hukum batas pergaulan..kononnya open minded!!..damn!..kolot!!..ikut2 cara pergaulan jahiliyah..yang xkenal halal haram..sedangkan aku tau dan sedar apa yang disyariatkan..betapa jahatnya aku!!

Tu antara beberapa tompok2 hitam yang aku find-out time tu..ada bnyak lagi sbnarnye..tpi xnak la plak smpai bukak aib sndiri..cukuplah skadar pointnya kat cni is punca kejatuhan/kepatahan/keperitan/ kesengsaraan/kekosongan jiwa aku time tu adalah LUPA TUHAN..mulut kata ingat..tapi tidak seiring tingkah..dengaq larangan Allah..tapi buat jugak..faham perintah Allah..tapi tinggai jugak..zalimnya aku!! 

Setelah beberapa bulan berlalu..apa yang aku nk share kat cni sbnarnye..ingat dn faham betol-betol...jangan kita dok fikir sngt kesedihan yg menimpa diri kita sebab tdk akan ada penyelesaian dengan kesedihan melainkan diri bangun kembali menuju fitrah..scan dn x-ray balik diri..pasti ada kesilapan yang kita buat sbnarnye..jgn suka2 hati mnyalahkan taqdir mmpertikaikan qada' & qadar..JANGAN!!..sbb masa sedih2 n kecewa ni la setan lgi suka rapat ngn kita..No!Kerana kasihnya Allah pada kita tiada tolok banding..ujian adalah sebagai PENGHAPUS DOSA..tempuhilah dengan sabar..betapa nikmatnya hikmah..trust it!!

Dan klu kita dh puas muhasabah diri tpi x jumpa2 jgak punca atau kesalahan..percayalah..Allah amat mencintaimu..dan itu adalah ujian bagi mereka yang bergelar kekasih-Nya..maka bersyukurlah..berastaghfarlah..bertahmid lah..berzikirlah...ke hadrat Tuhan Yang  Esa..dan  berselawatlah ke atas kekasih-Nya..dan redhalah..kerana itu adalah kunci penenang jiwamu kawan..

But please..jgn salah fhm..aku x kata aku perfect atau dah cukup amal..mmg tak!..tapi aku ngah berusaha mempelajari dan mmperbaiki segala kelemahan dan kebocoran hati ni..aku masih dhaif dn naif..cuma aku kongsikan bnda ni supaya kot2 sapa2 yang pernah mngalami fasa 0 dalam hidup dia leh amik sedikit sebanyak coretan ni untuk direnungi dan dihayati..

Berdoalah senantiasa..Takutkan azabnya dengan meninggal segala larangan..Cintailah Dia dengan beriman dan beramal..Laksanakan yang wajib dan biasakan yang sunat..dan berilmu..beriman dan beramallah dengan Al-Quran dan Sunnah..Hanya itu perisai fitnah..Tak dak apa pon yang mampu menyelamat batang tubuh ini dari dusta dan segumpal hati ini dari cela melainkan Islam..sama-samalah kita menuju Fitrah..Amin..

Maafkan aku andai ada yang x kena dalam coretan ni..aku insan biasa yang hina dan dhaif memerlukan bimbingan dn teguran sentiasa..Sekian..dah maghrib dah..Jom!! Wassalam..

Well..dengan Islam  :



jadi   



No comments:

Post a Comment